Балистичен парашут начин на използване

Възстановяване от свредел

Факторите влияещи върху минималната височина за използване на спасителната система са дадени от:

  • различни правила за изпитване
  • последствия, произтичащи от различни използвани скорости
  • евентуално преминаване на въздухоплавателното средство във въртене при неговата скорост на срив

В посочения анализ са посочени крайните цифри на използването на спасителните системи.

Като производители на спасителни системи с 25-годишен опит сме се сблъскали с много случаи на употреба в критични ситуации, които благодарение на спасителната система не са завършили фатално.

За съжаление се сблъскахме и със случаи на употреба, подобни на споменатите моделни ситуации по-горе.

Всеки собственик на самолет, който реши да закупи и оборудва своя UL самолет със спасителната система , следва след консултация с производителя да избере такъв тип и размер, които да отговарят, заедно с техническите му параметри, на границата на реалното тегло MTOW и VNE на самолета.

В случай, че реалната MTOW или VNE надвишава техническите параметри на спасителната система, такава не трябва да се инсталира и е препоръчително да изберете балистична спасителна система с по-висока производителност, въпреки че теглото на тази система ще бъде по-голямо.

След инсталирането на балистичен спасителен парашут, собственикът трябва да прочете съответно ръководството и параметрите. Производителите са длъжни да посочват при всяка система времето за пълно отваряне на купола и скоростта, за която се тества балистичния парашут, за да е ясно дали става въпрос за скорост на свиване или друго.

Производителят ще посочи в ръководството минималната височина на използване според изчислението на наредбата ZS-2.

Това е в съответствие с разпоредбите в Чехия. От тази информация произтича ефективното използване на спасителната система – вижте посочените по-долу примери.

Вярно е, че в САЩ разпоредбите не забраняват на производителите да го посочват върху продуктите или в ръководствата, но производствените компании са длъжни да предоставят тези цифри при поискване.

В света са известни три норми под контрола на държавния орган за изпитване на спасителен балистичен парашут.

Те са насочени към UL и S-LSA САЩ. Посочете тук накратко най-важните елементи от разпоредбите.

Чешката република

Регламент ZS-2LAA CS от 1.4.1998 г

Тестовете за якост се провеждат при максимална скорост VNE и максимално излетно тегло MTOW. Тестовата скорост се увеличава с 1,05 пъти
Тест за трептене чрез спускане.
Тест за максимално допустимо време за отваряне. За 400 кг е 3 сек. За всеки следващ килограм се добавят 0,01 сек.
Тест за превишаване на препятствие с дължина 4 м и височина 2 м, теглено зад кола със 100 км/ч .

Тестът за минимална височина на употреба се извършва при хоризонтална скорост от 60 km/h. Времето на надуване се записва и се задава минималната височина на използване. Възможност за комбиниране с арт.3.

Заедно с това, куполът трябва да бъде разтворен поне 2 секунди преди да удари земята.

Изчислената минимална спасителна височина се посочва в техническите данни и се съобщава на собственика.

Пример 1: Спасителна система GRS 5/472,5 UL. Компанията производител Galaxy GRS s.r.o.

Входни данни за самолета: MTOW= 472,5 Kg, VNE =251Km/h
a) Записано време за отваряне при 45-60 км/ч…3,8-3,4 сек.
б) Потъване 6,6m/sec.

балистичен парашут

Minimum rescue height:

g (ускорение на теглото) [g = 9,81 m/s2] t (записано време за отваряне) [s] vOP (скорост на пропадане при напълно разтворен купол) [m/s]

балистичен парашут

При обратен полет + 20м. Тогава минималната спасителна височина е около: 49,5 + 20= 65 m над земята

Заключение:
Системата може да се използва за скорост от 251 Km/h и MTOW 472,5 Kg, или скорост от 260 Km/h и MTOW 450 Kg.

 

Забележка – само за да сравните спасителна система от различни производители

Пример 2: Спасителна система: различен производител

Входни данни:
Записано време за отваряне при 45 км/ч…..8,25 сек.
Скорост на пропадане 6,0 m/sec

Минимална запасна височина:
балистичен парашут

Когато се използва при полет с главата надолу (самолет в обърнато положение), тогава към предвидената височина се добавят 20 m.
Тогава минималната спасителна височина е: 178,7 + 20 = 188,7 = прибл. 200м (над земята)!!!!

It е 4,5x повече от разрешеното от наредбата LAA ČR и DULV! Системата не трябва да се използва в експлоатация.

 

Пример 3: Балистичен парашут GRS 5/560 UL .

Производител Galaxy GRS s.r.o.

(Тази система е за самолети с по-голямо тегло)

Входни данни: Записано време за отваряне при 65 km/h….. 4,0sec Скорост на пропадане 6,6m/sec Минимална спасителна височина:
балистичен парашут

При обратен полет (с главата надолу) + 25м. Обща спасителна височина около 53 + 25= 80 m над

Заключение:
Тази система може да се използва за скорост от 250 Km/h и MTOW 560 Kg.

Важно съобщение:
Посочените минимални преброени спасителни височини се прилагат и за двете системи при хоризонтална скорост, а също и при завъртане, започващо със скорост на спиране от 65 Km/h.

Германия

Регламент DULV / DAeC от 30.9.1999 г. и допълнение от 6.9.2006 г. за други тестови скорости.
Същото като при LAA CS, но без превишаване на препятствията и теглото и скоростта не се увеличават многократно.

Забележка: всяко превишаване на ограниченията за тестване може да доведе до унищожаване на съответния балистичен парашут!

Максималното време за надуване на купола не трябва да надвишава 4,5 сек. със скорост преди това само 45 км/ч, сега 65 км/ч, 90 км/ч до 120 км/ч.

Тест за използване на UL въздухоплавателно средство, превишаващо макс. скорост 190 км/ч.

Тази формула се прилага:

балистичен парашут

VNE (max. sspeed) [km/h] MTOW ( max.weight- always 472,5 ) [kg]

 

Пример 4: Балистичен парашут GRS 6/473 SD UL. Производител Glaxy GRS s.r.o.

Входни данни:
тегло на самолета MTOW = 472,5 kg, скорост: VNE = 310 km/h

записано време за отваряне при 90 км/ч = 4,5 сек
скорост на пропадане = 6,8 m/sec

балистичен парашут

Ако системата се използва в обратен полет (с главата надолу), тогава към преброената височина се добавят 20 m.
Тогава минималната спасителна височина е приблизително: 63 + 20 = 83 м (над земята)

Забележка за завъртане!
Завъртания, започващи при скорост на спиране 65 км/ч.:

Пример 5:

Балистичен парашут

GRS 6/473 SD

Тук възниква проблем как да се определи минималната спасителна височина.
Тъй като парашутът се тества при скорост, по-висока от минималната скорост на сриване на UL самолет (която не трябва да е по-висока от 65 km/h), при това тестване на парашута се получава по-голямо забавяне на надуване.

При изпадане във свредел е необходимо да добавите към тестваното време при 90 км/ч, което е 4,5 сек., още ок. 1,5 сек. Тогава времето за надуване на парашута няма да бъде 4,5 секунди, а 6,0 секунди. Това не съответства на спасителната височина прибл. 63-83 м преброени или дори тествани при скорост от 90 км/ч, но по-висока от времето за постигане на 90 км/ч. Реалната спасителна височина тогава е по-висока – вижте примера:

Минимална спасителна височина:
запасен парашут

Ако системата се използва в обратен полет, тогава към преброената височина се добавят +20m.
Минималната спасителна височина е: 102 + 20 =122 м над земята. Тогава разликата е 40 м!

Забележка:
Нямаме входни данни, за да сравним нашата система със спасителна система от друг производител при 300 км/ч. Не сме тествали тази система. Тъй като се използва същият плъзгач, ние сме убедени, че резултатите за минималната височина на използване ще бъдат същите като при предишния тест от различен производител.

Пример 6:

Балистичен парашут , за който времето за отваряне ще бъде до 4,5 секунди при 120 км/ч

Когато се използва тестовата скорост до 120 км/ч за 4,5 сек. Както от различни производители, тогава минималната височина за спасяване при хоризонтален полет Ho= 83m при 120km/h, но при въртене, започващо със скорост на срив 65km/h, тя е Ho= 173 m над земята! Разликата е 90 метра!

Получава се от време на отваряне 4,5 сек. + 3 сек. за постигане на 120 км/ч от скорост на спиране 65 км/ч

USA

Регламент: FAA /ASTM F-2316-12 за категорията S-LSA: завършен

Подобни тестове като ZS-2 LLA и DULV, но основната разлика е в тестването на здравината и издръжливостта на купето срещу натоварване и скорост.

Скорост на изпитване: коефициент на крейсерска скорост 200 Km/h x 1,21. Или максимална хоризонтална скорост 222 Km/h x 1,1, ако тестът се извършва директно на самолета.
Максимално тегло при излитане MTOW x 1,25, ако изпитването се извършва директно на самолета.
Забележка: Ако тестът не се извършва в самолета, а чрез използване на концентриран товар (неактивен товар), теглото и скоростта на теста се записват и вече включват коефициенти на сигурност от 1,21 и 1,25, което в крайна сметка е равно на стойността 1,5 коефициент на безопасност.
Общият коефициент на безопасност за крейсерска скорост се определя с коефициент К = 1,5.
Минимална спасителна височина. Измереното време при скорост на спиране се записва и съобщава на потребителя.

Използва се от S-LSA с тегло 473 кг. /GRS 6/473 SD S-LSA/
Минималната височина на използване при въртене, започваща от 90 Km/h – (разрешена скорост на срив за S-LSA) тогава е същата като при хоризонтален полет. Тя е 83 m над земята.
Парашутът отговаря на посочените стойности на регламента с коефициент на безопасност 1,5.

Важна забележка: когато се използва от UL самолет, преброената минимална спасителна височина при хоризонтален полет и завъртане се прилага както в пример 5.

Пример 7:

Балистичен парашут GRS 6/600 SD S-LSA, производител Galaxy GRS s.r.o.

Тегло на самолета 600 кг, максимална хоризонтална скорост 222 км/ч.
Записано време за отваряне при 90 км/ч …5,8 сек.
Потъване…. 6,9м/сек.

Минимална спасителна визочина:
спасителен парашут

При обратен полет + 25м. Обща мин. спасителна височина около…. 125 м над земята.

Прилага се за въртене и хоризонтален полет.

Заключение:
Парашутът отговаря на посочените стойности на регламента с коефициент на безопасност 1,5.

Когато се използва от UL самолет, преброените мин. спасителната височина при хоризонтален полет е същата като при LSA.

Важно съобщение:
За въртене, стартиращо при скорост на спиране 65 км/ч: добавят се 1,5 сек (от 65 км/ч до 90 км/ч)

Минимална спасителна височина:

запасна балистична система

При обратен полет (самолет в обърнато положение) се добавят +25m. Така минималната спасителна височина при въртене е приблизително: 145 + 25 = 170 m (над земята)

Напсано в Либерец на 7.11.2008 г
Инж. Милан Бобовка – Galaxy GRS s.r.o.

Допълнителна информация можете да откриете в раздел Информация

Видео от тестовете на различните запасни парашути можете да гледате в канала ни в YouTube